torsdag 15 januari 2009

Starta eget - jobba hemifrån

Starta eget! Just det, starta eget företag! Är det något som du också har gått och funderat på? Jag har gjort det och väldigt många med mig. Nu har jag inte genomfört mina planer, inte ännu. Men, vem vet - en vacker dag kanske jag också driver mitt eget företag. Eller inte! För hur det än är - jag tror att den dag man bestämmer sig för att starta eget företag, ja då är man säker till 110%. Óch ännu har inte jag hittat min nisch där jag skulle vilja befinna mig som just egenföretagare. Men man vet aldrig, en dag kanske det känns helrätt. Tills dess trivs jag på min plats i livet, där jag är just nu.

Men att vara övertygad till 110% om det rätta med att starta sitt eget företag tror jag också är helt nödvändigt. För den energin kommer att behövas till allt som ombegriper just nystarten och driften av ett företag. Utan att vara nedslående så är det nog lite mer än vad många tror.

Den största fördelen med att vara egen företagare brukar de flesta anse vara friheten. Friheten att jobba när man själv vill och kan, friheten att kanske jobba hemifrån och friheten att styra sitt arbete precis i den riktning man själv vill och tror på. Många bra fördelar som förvisso även kan upplevas som mer eller mindre jobbiga. Men, som med nystartat företag vinner man på att se dem som fördelar och roliga utmaningar.

Att jobba precis när man vill och kan - det kan vara perfekt för den som kanske har barn och vill jobba vissa tider som passar bäst för familjen. Även den som startar upp sitt företag bredvid sitt ordinarie jobb kan se detta som en fördel. Nackdelen kan vara att man aldrig blir riktigt ledig, att man jobbar jämt, vilket också hör ihop med nedanstående; att jobba hemifrån. Här krävs det lite självdisciplin, så man inte jobbar för mycket, eller för lite.

Att starta eget och jobba hemifrån kan verkligen ha sina fördelar t ex. Man kan hålla nere kostnader på flera sätt genom att jobba hemifrån. Du har inget dyrt kontor eller lager och du lägger inte ut några pengar på resor till och från jobbet. Men, nackdelen kanske är att du får lappskräck för att du aldrig kommer ut bland folk och alltid är hemma. Här får man ju känna efter själv vad som faktiskt kommer att fungera. Och även om man jobbar hemifrån varje dag kan man ju alltid se till att aktivera sig lite mer utanför hemmet på sin lediga tid istället.

Att få fatta sina egna beslut utifrån det man själv verkligen tror kommer att fungera kan också kännas som en värdefull fördel för alla med eget företag. Ingen chef står över dig och bestämmer att du ska göra något som du inte tror på. Här är du din egen chef och tar dina egna beslut. Nackdelen, eller följden kan bli att om du trots allt, fattar ett dåligt beslut är det förstås svårt att skylla ifrån sig. ;) och mindre roligt, det kan bli ödesdigert för företaget. Men som jag skrev nyss, man får fokusera på fördelarna och motivera sig själv till att se till att lyckas!

1 kommentar:

W3Spor sa...

Nyttig lesing, mange kloke ord :-)